Metabool syndroom

Gepubliceerd op 6 juni 2022 om 10:21

Metabool Syndroom

 

Voor velen is metabool syndroom een onbekende term. Als ik tegen je zeg welvaartsziekte dan begint er vast al een kwartje te vallen.

In onze samenleving is alles te koop qua voeding en gemak. En daarmee zeg ik niet dat alles vroeger beter was. We zijn anders gaan leven de afgelopen decennia. In het koken van eten, het kopen van kant en klaar voedsel - in de supermarkt word je immers verleid tot het kopen van al die "lekkernijen", het bezorgen van de boodschappen en de maaltijd, het omzetten van je tv van de ene naar de andere zender, meer autorijden, minder bewegen en alle social media waar je druk mee kan zijn. En zo is er ongetwijfeld nog veel meer.

 

Al deze dingen hebben er, en dragen er o.a. toe bij dat we anders zijn gaan leven in de afgelopen decennia.

Dat is ook de reden waarom we met z’n allen zwaarder zijn geworden en er een andere leefstijl op na houden. Veel klachten komen voort uit onze voeding, een ongezond eetpatroon maar ook door minder bewegen, verminderde slaap en ontspanning. En natuurlijk zijn er ook mensen die een erfelijke aanleg hebben.

 

Het metabool syndroom is een aandoening van je stofwisseling door een ongezonde leefstijl en ongezonde voeding. En dit brengt risicofactoren met zich mee:

  • Overgewicht
  • Verhoogde bloeddruk
  • Verhoogd glucose gehalte in het bloed
  • Laag HDL cholesterol (het goede cholesterol) in het bloed
  • Hoog LDL cholesterol ( het slechte cholesterol) in het bloed

Mensen met metabool syndroom hebben meer kans op hart -en vaatziekten en/ of diabetes type 2.

 

 

Heb jij één van deze symptomen? Wil jij jouw metabool syndroom doorbreken?

Ik geef je alvast een aantal voeding – en leefstijladviezen die ervoor zorgen dat je gezonder gaat leven.

 

Stop met roken

Vermijd alcohol

Zorg voor goede ontspanningen een goede nachtrust

Beweeg iedere dag minimaal 30 minuten

Eet minimaal 400 gram groente per dag

Eet 2 stuks fruit per dag

Eet volkoren producten

Eet een handje noten per dag

Vermijd geraffineerde suikers

Eet drie volwaardige maaltijden

Bereid de maaltijden zonder zakjes en pakjes

 

Deze aanpak helpt om de risicofactoren te verbeteren waardoor jij je lekkerder in je vel gaat voelen.

Voel jij je moe, slaap je slecht, heb je overgewicht en kun je de tijd tussen de ene en de andere maaltijd niet overbruggen omdat je het liefst iets zoets wil eten? En bij jij klaar met het het jojoën?

Ik help je graag naar een leefstijl in evenwicht.

 


«