Metabool syndroom

Metabool Syndroom

 

Voor velen is metabool syndroom een onbekende term. Als ik tegen je zeg welvaartsziekte dan begint er vast al een kwartje te vallen.

In onze samenleving is alles te koop qua voeding en gemak. En daarmee zeg ik niet dat alles vroeger beter was. We zijn anders gaan leven de afgelopen decennia. In het koken van eten, het kopen van kant en klaar voedsel - in de supermarkt word je immers verleid tot het kopen van al die "lekkernijen", het bezorgen van de boodschappen en de maaltijd, het omzetten van je tv van de ene naar de andere zender, meer autorijden, minder bewegen en alle social media waar je druk mee kan zijn. En zo is er ongetwijfeld nog veel meer.

 

Al deze dingen hebben er, en dragen er o.a. toe bij dat we anders zijn gaan leven in de afgelopen decennia.

Dat is ook de reden waarom we met z’n allen zwaarder zijn geworden en er een andere leefstijl op na houden. Veel klachten komen voort uit onze voeding, een ongezond eetpatroon maar ook door minder bewegen, verminderde slaap en ontspanning. En natuurlijk zijn er ook mensen die een erfelijke aanleg hebben.

 

Het metabool syndroom is een aandoening van je stofwisseling door een ongezonde leefstijl en ongezonde voeding. En dit brengt risicofactoren met zich mee:

  • Overgewicht
  • Verhoogde bloeddruk
  • Verhoogd glucose gehalte in het bloed
  • Laag HDL cholesterol (het goede cholesterol) in het bloed
  • Hoog LDL cholesterol ( het slechte cholesterol) in het bloed

Mensen met metabool syndroom hebben meer kans op hart -en vaatziekten en/ of diabetes type 2.

 

 

Heb jij één van deze symptomen? Wil jij jouw metabool syndroom doorbreken?

Ik geef je alvast een aantal voeding – en leefstijladviezen die ervoor zorgen dat je gezonder gaat leven.

 

Stop met roken

Vermijd alcohol

Zorg voor goede ontspanningen een goede nachtrust

Beweeg iedere dag minimaal 30 minuten

Eet minimaal 400 gram groente per dag

Eet 2 stuks fruit per dag

Eet volkoren producten

Eet een handje noten per dag

Vermijd geraffineerde suikers

Eet drie volwaardige maaltijden

Bereid de maaltijden zonder zakjes en pakjes

 

Deze aanpak helpt om de risicofactoren te verbeteren waardoor jij je lekkerder in je vel gaat voelen.

Voel jij je moe, slaap je slecht, heb je overgewicht en kun je de tijd tussen de ene en de andere maaltijd niet overbruggen omdat je het liefst iets zoets wil eten? En bij jij klaar met het het jojoën?

Ik help je graag naar een leefstijl in evenwicht.

 

Lees meer »

De Lever

De lever is een kwetsbaar orgaan

Bij alle functies van de lever zijn ontelbare processen betrokken, daardoor is de lever ook een heel kwetsbaar orgaan: als de schakels van die processen onderbroken worden, kan er veel mis gaan. Daarom is het uiterst belangrijk om goed voor de lever te zorgen. Met voeding en leefstijl kun je gelukkig veel doen om de lever te ondersteunen.

De lever ligt rechtsboven in de buik naast de maag en onder het middenrif, achter de ribben. Dit orgaan is groter dan andere organen en weegt ongeveer anderhalve kilo en heeft wel méér dan 200 functies. De lever is betroken bij de stofwisseling van Koolhydraten, Eiwitten en Vetten en speelt een grote rol bij de hormonafbraak. Een gezonde lever geeft een betere bloedstroom in de bloedvaten. Het bloed transporteert nl. voedingsstoffen en zuurstof naar de weefsels, organen en de cellen.

 

De functies van de lever

  • De stofwisseling (en het uitscheiden van afbraakproducten) van koolhydraten, eiwitten en vetten. Hierbij hoort ook de aanmaak van gal, wat belangrijk is voor de vetvertering en opname van vetten.
  • De opbouw, afbraak en recycling van hormonen.
  • Onschadelijk maken van allerlei giftige stoffen die ons lichaam binnen komen. Denk aan medicijnen en zware metalen in de voeding. Ook via verf, plastics, amalgaanvullingen, drinkwater waar lood in zit, batterijen, pesticiden, meststoffen en tabak worden we daaraan blootgesteld.
  • Opslag van voedingsstoffen. O.a. de opslag van energie in de vorm van glycogeen. Dat dient als snelle energiebron bij bijvoorbeeld duursport.
  • Opslag van bouwstoffen. IJzer dat vrijkomt bij afbraak van rode bloedcellen. Opslag van vitamine A, D, K, B11 (foliumzuur) en B12.
  • Aanmaak van stollingsfactoren. Dit is van belang bij het stelpen van wonden en wondjes.
  • De afbraak van rode bloedcellen. De rode bloedcellen worden, nadat ze hun taak vervuld hebben, afgebroken in de lever. Bijna alle stoffen die daarbij vrijkomen, worden hergebruikt.

 

Wat kan er mis gaan?

In alle processen die er in de lever plaatsvinden, kunnen haperingen ontstaan. Dit kan heel veel klachten en ziektes veroorzaken. Het draait  hierbij vaak om (laaggradige) ontstekingen. Die monden uit in beschadiging van de levercellen, waardoor vetopslag (vervetting) plaatsvindt. Soms leidt dat tot ernstiger ontstekingen van de lever (hepatitis). En als dat steeds maar doorgaat en je bent er niet op tijd bij, wordt de lever onherstelbaar beschadigd (levercirrose). Als je er op tijd bij bent, is het mogelijk om verdere schade te voorkomen. Natuurlijk is niet ieder probleem met de lever hetzelfde, maar er zijn wel een paar algemene oorzaken van leverproblemen aan te wijzen. Dat zijn bijna allemaal factoren die te maken hebben met voeding en leefstijl. Uiteraard is niet alles te voorkomen, je hebt meer invloed op de gezondheid van je lever dan je misschien denkt.

 

Waarom is een gezonde lever belangrijk?

Een gezonde lever is noodzakelijk om een gezonde bloedsomloop, evenwichtige hormonen, een goed werkend metabolisme, schoon bloed en een goede spijsvertering te hebben. Ervaar je vermoeidheid, pijn in je buik, een opgeblazen gevoel of een hormonale disbalans? Het kunnen tekenen zijn dat jouw lever niet goed functioneert.

Een gezonde lever zorgt voor:

  • een verhoogd energieniveau
  • zuivere huid
  • minder infecties en sterkere immuniteit
  • minder spijsverteringsklachten
  • een regelmatige stoelgang
  • frisse adem
  • positieve stemming
  • regelmatige menstruatiecyclus met verminderd PMS

 

Welke symptomen kunnen wijzen op overbelasting van de lever?

Omdat lang niet alle symptomen van overbelasting van de lever specifiek zijn, is het soms lastig om ze te herkennen. Er zijn wel een paar aanwijzingen dat je mogelijk een minder goed functionerende lever hebt. Het zijn signalen dat je lever het moeilijk heeft.

  • Aanhoudende misselijkheid
  • Plakkerige ontlasting
  • Overmatig zweten, of sterk ruikend zweet, vooral na de maaltijd
  • Pijn rechtsboven in de buik, veroorzaakt door een opgezwollen lever
  • Jeukende huid: als de ontgiftende werking van de lever verminderd is, komen de afvalstoffen via de huid naar buiten met jeuk als gevolg
  • Ernstige vermoeidheid
  • Ochtendstijfheid en een zwaar gevoel in armen en benen
  • Gele huid en geel oogwit door problemen met afbraak van gal
  • Een opgezwollen buik
  • Overmatige transpiratie
  • Pijn in de lever: een pijnlijk of ongemakkelijk gevoel boven in de buik, onder de ribbenkast
  • Overmatig buikvet, verdikking rond de bovenbuik
  • Hoge bloeddruk
  • Veel acne, rosacea en vlekkerige huid
  • Spijsverteringsproblemen
  • Brandend maagzuur en oprispingen
  • Onverklaarbare gewichtstoename en het onvermogen om gewicht te verliezen
  • Donkere vlekken op de huid (levervlekken)

 

Wat zijn risicofactoren voor het overbelasten van de lever?

Om te voorkomen dat we de lever overbelasten, is het goed om te weten wat risicofactoren zijn. De belangrijkste risicofactoren voor problemen zijn:

  • Te weinig beweging. Beweging is essentieel voor een goede (lever)gezondheid.
  • Alcoholgebruik: dit is zeer belastend voor de lever.
  • Het eten van geraffineerde voeding, suiker en frisdrank en helaas ook de als gezond bekend staande appelsap. Vooral fructose is hierbij een grote boosdoener die leververvetting in de hand werkt.

 

Wat kun je zelf doen met leefstijl?

De gezondheid van je lever hangt samen met heel veel andere factoren. Er is veel waar je zelf invloed op kunt uitoefenen. Denk daarbij in ieder geval aan de volgende aspecten:

  • Voldoende nachtrust.
  • Beweeg veel. Het hoeft echt geen topsport te zijn, maar zorg ervoor dat je niet teveel zit. Rustige beweging als dagelijks wandelen is prima, afgewisseld met krachttraining. Een overmaat aan sport is juist weer stress voor het lichaam.
  • Gebruik géén alcohol, rook niet en gebruik geen drugs. Dit alles is heel belastend voor je lever.
  • Houd je weerstand op peil door goed voor je immuunsysteem te zorgen.

 

Een aantal tips

  • Zorg voor afwisseling van zowel rauwe als gekookte of gestoomde groenten. Beide hebben hun meerwaarde in de stofwisseling en dus voor de lever. Door de variatie maak je optimaal gebruik van de gezondheid bevorderende eigenschappen. Rauwe groenten kun je gemakkelijk verwerken in een salade of in een smoothie.
  • Kies zoveel mogelijk voor biologische voeding. Hiermee vermijd je veel restanten van bestrijdingsmiddelen die toxisch zijn en die de lever overuren laten draaien.
  • Eet koolhydraatbewust om zoveel mogelijk de bloedsuikerspiegel stabiel te houden.
  • Water! Begin de dag met 2 grote glazen lauw water.
  • Drink 2 keer per dag een beker groene thee. Dit helpt bij de ontgifting.
  • Verwerk dagelijks kruiden en specerijen in je eten.
  • Eet veel antioxidanten, omdat die ontstekingen tegen gaan. Dat doe je door te zorgen voor veel kleur op je bord: kies groenten en fruit met verschillende kleuren.
  • Bittere groenten zoals bijv. witlof, andijvie, grapefruit en artisjok. De bittere stoffen in deze groentes activeren de spijsvertering waardoor het voedsel efficiënter wordt opgenomen en de lever wordt ontlast. Pas op met grapefruit bij het gebruik van bepaalde medicijnen. Als je medicijnen gebruikt: raadpleeg de bijsluiter!
  • Neem ook regelmatig groene bladgroentes. Het chlorofyl (bladgroen) die de planten hun groene kleur geven, zuigen giftige stoffen uit het bloed. Daardoor kunnen ze zware metalen, pesticiden en andere chemicaliën neutraliseren en daarmee de lever ontlasten.
  • Eet veel kruisbloemigen: radijs, waterkers, kolen (ook broccoli!).
  • Eet regelmatig een appel.
  • Gebruik regelmatig walnoten. Er zit ook omega 3 en glutathion in walnoten ter ondersteuning van je lever.
  • Gebruik olijfolie. Dit helpt bij de productie van de juiste vetstoffen in je lichaam die gifstoffen opnemen. Daardoor wordt de druk op de lever minder.
  • Eet veel knoflook en uien. Beide producten ondersteunen de lever in de ontgifting.

 

Wat een informatie! Hoe ga jij al deze richtlijnen toepassen in je eigen leven? Ik heb een mooi programma waarin je in 6 weken tijd naar een gezonder gewicht en meer energie gaat waarbij je je lichaam ontgift en reinigt. Je lever wordt daar heel blij van! En jij ook.

 

Lees meer »

Water

Gewoontes en patronen

 

De vorige blog ging over preventie. Weet je het nog? Met de auto ga je naar de garage ter controle en zelf ga je vrijwel nooit naar een dokter. Ook niet als je klachten hebt herken je dat?

 

Sta je er wel eens bij stil om een check te doen? En ja, wat laat je dan controleren bij de huisarts.

 

Start eens met de volgende zelfcheck. Kijk eens hoe jij omgaat met één van de volgende gewoontes en patronen rondom

 

  • Slapen
  • Bewegen
  • Ontspannen
  • Voeding

 

Pik er eens één uit waar je over na gaat denken de komende week en schrijf eens voor jezelf op hoe het eruit ziet en hoe het voor je voelt als je leest wat je geschreven hebt. Sta bewust stil bij het punt dat je hebt gekozen. Door dit te doen word je al veel bewuster van je eigen gedrag en je eigen patronen.

Klopt het dan nog? Of wil je verandering aanbrengen omdat je je niet fit voelt, moe bent, vage klachten hebt.

 

Goedkoop en gezond

Als je niet weet welk patroon je wil onderzoeken dan hier een suggestie.

Om er met één te beginnen, in combinatie met het mooie weer. Water is bovendien goedkoop en gezond en dat is een mooie bijkomstigheid in deze tijden van inflatie.

 

Hoeveel drink je? En wat drink je? Ben jij iemand die de hele dag aan een flesje water of uit een dopper drinkt? Of drink je veel koffie? Voel je je moe of slap? Ben je juist vol energie? Hoe ziet je huid er uit is het mooi glad of rimpelig.

Stop met het drinken van iedere keer een slokje water. Ieder slokje vraagt energie van je lichaam. Drink liever het flesje in één of in twee keer leeg. dit wordt ook wel bulkdrinken genoemd. In de oertijd was het water immers ook niet elke minuut van de dag beschikbaar. Zorg er in ieder geval voor dat je minimaal 1.5 liter water drinkt per dag drinkt.

 

En wist je trouwens dat water bijdraagt aan verdraagzaamheid? Zie voor je een poel met water waar alle dieren naast elkaar drinken. Geen vechten, geen haat en nijd. Er is genoeg voor iedereen.

 

Lees meer »

Preventief

Wat is preventief?

Volgens de Dikke van Dale betekent preventief – bedoeld om erger te voorkomen.

 

Preventief in je gezondheid pas jij dat toe? Ik deed dat niet met als gevolg dat ik pas naar een huisarts ging als ik al ziek was of al weken zo niet maanden met klachten liep.

Gek eigenlijk hé, als je er even bij stil staat. Onze auto, fiets, of brommer laten we met regelmaat controleren. Hoe het mentaal, fysiek, emotioneel of qua zingeving gesteld is laten we weinig tot nooit controleren. Sta jij hier wel eens bij stil? En hoe is jouw voedingspatroon? Wat eet je, hoe is je gewicht, hoe voelt je lijf, heb je klachten.

 

Hoe fijn zou het zijn als je een algehele check kunt doen op jouw leefstijl & vitaliteit?

Hoe gezond ben jij en welk cijfer geef jij jezelf op een schaal van 1 tot 10.

 

Je kunt bij mij terecht voor een uitgebreid advies op leefstijl en vitaliteit. Ik maak voor jou een passend plan waarin beweging, voeding, ontspannen en slapen centraal staat.

Voorkom erger en ga preventief aan de slag.

 

Hoe ga jij om met je eigen klachten? Wacht jij tot het uiterste of ga je er direct mee aan de slag.

Lees meer »